2018年3月18日星期日

Itik yang hodoh


1.Seekor  ibu itik  telah mengeram 6 biji telur.

2.Tidak lama kemudian , semua telur menetas

3.dan  keluarlah anak-anak  itik yang comel dan berbulu  kuning.

4. Tetapi telur yang terakhir menetas, keluarlah  seekor
         anak itik yang hodoh.

5. Bulunya berwarna kelabu.

6. "CIS, engkau ni HODOH  betul !" ibu itik berkata.

7. Mereka menghina anak  itik yang HODOH   itu.

8.  Anak itik  yang HODOH berasa  sedih dan menangis .

9.  Ia pergi ke kolam dan menengok bayang sendiri.

10. “Aku memang hodoh, tiada sesiapa mau berkawan dengan  
        aku.”dia kata dengan sedihnya.

11. Ia  berjalan sampai di sebuah pondok .

12.Ia berasa lapar dan letih.

13.Ia meminta ayam membenarkannya tinggal di situ.


14. Ayam juga memberikannya makanan.

15. Ayam bertanya, “Kok...kok...kok... Bolehkah kamu bertelur?”

16. “Aku tidak boleh bertelur “ kata itik itu.

17. “Miau…… Bolehkah kamu mengejar tikus?” tanya kucing.

18. “Aku tidak pandai kejar tikus, “ kata itik itu.

19. “ Engkau ni apa pun tak pandai, baiklah engkau pergi dari sini,”
         kata ayam dan kucing.

20. Mereka menghalau anak itik yang hodoh itu.

21. Itik yang hodoh itu tinggalkan situ.

 22. Itik sampai di sebuah tasik.

23. Beberapa ekor angsa berada di situ.

24. “Wah , cantiknya burung-burung itu.” itik itu berkata.

25. Tiga ekor angsa  putih sedang berenang berhampiran.
                                                     
26. Burung-burung itu melihatnya dan berkata

27. “Wah ! kamu seekor angsa yang tampan. Marilah berenang
        dengan kami.”

28. “Apa? Aku seekor angsa?”

29. “Ya, tengoklah rupa dirimu,” kata angsa-angsa itu.

30. Itik hodoh itu tidak percaya akan apa yang dilihatnya.

31. “ Aku seekor angsa! Aku memang seekor angsa!” ia menjerit
       dengan gembira.

32. Sejak hari itu, ia tidak lagi di panggil  Si Hodoh .


没有评论:

发表评论